lauantai 9. elokuuta 2008

Chilisatoa



Chilimies kylvi keväällä useita eri lajikkeita chilin siemeniä ja nyt ovat ensimmäiset chilit putkahdelleet kukista. Sato on vielä vaatimaton, mutta useampi kasvi kyllä kukkii runsaasti. Toivottavasti saamme komean chilisadon! Nettitaukoni jatkuu valitettavasti vielä toistaiseksi, joten julkaisen nämä viikonlopun juttuni ajastuksella.



Malawi birdeye teki pensaista ensimmäisenä pienen ja punaisen chilin. Emme vielä tätä yhtä raaskineet ruokaan laittaa, vaan odottelemme kavereiden kypsymistä wokkiin laitettavaksi.



Arpadin hieno pyöreä chili






Hoidossa oleva äidin paprika


Pikkuinen lila Bolivian Rainbow-chili

8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hyvalta nayttaa chilisato! Huomasin, etta olit hankkinut uuden kameran ja kuvasi ovatkin todella upeita:)
P.S. samoin reseptisi.....

Merja kirjoitti...

Kiitokset Yaelian! Valokuvat eivät kyllä ole kovin tasalaatuisia vielä, mutta yrittäkää kestää:).

Birdeyet ovat jo melko sadonkorjuukunnossa, joten odotan innolla omien chilien testaamista.

Anonyymi kirjoitti...

Niin viela etta minka kameran hankit ja oletko tyytyvainen? Millainen makrotoiminta siina on? Olen itsekin miettinyt etta olisi kiva jossain vaiheessa hankkia parempi kamera, kun kay eri blogeissa ihailemassa kuvia , tekee itsekin mieli kokeilla....

Merja kirjoitti...

Yaelian: Hankin Canonin eos 450D:n. Olen tyytyväinen, mutta kannattaa ehkä kysyä puolen vuoden päästä uudestaan, kun siinä on kovasti opittavaa. En kyllä palaisi enää pokkarikuvaamiseen, kun tuota on kokeillut, niin iso ero on kuvanlaadussa, vaikka sitä ei ehkä nyt vielä huomaa;).

Köh no tuosta makrosta.. siis mä olen ihan noviisi tällä järkkärisaralla ja olen säädellyt noita asetuksia joilla olen kuvani ottanut, mutta siis jos haluais oikeita makrokuvia ottaa, pitäis ostaa makro-objektiivi..? Muuten tuossa on samanlainen makrotoiminto kuin pokkareissa, mutta mun sanaan ei nyt kannata luottaa ihan satasella:D. Mun oikeasti pitäis mennä valokuvauskurssille... heh.

Luulen kyllä, että varsinkin ulkomaisissa blogeissa taidetaan jonkun verran käyttää kuvankäsittelyohjelmia...

Merituuli kirjoitti...

tuosta järkkärikuvaamisesta vielä. varsinkin lapsia -ja muita nopeita tilanteita :)- kuvatessa ero pokkariin on huima. kun pokkari vielä miettii ottaisiko kuvan vaiko eikö, järkkärillä on näpsännyt monta.
on toki muitakin etuja, mutta tämä on itselle päällimmäisenä mielessä.

huomasin, rossana, chocomum:n blogissa olevan jutun. Että mm. hänestä ja Sinusta on juttua Me Naisissa. täytyykin heti rientää kauppaan ostamaan tuo lehti! mielenkiintoista!

Merja kirjoitti...

Hyppysellinen: Mä olen vasta hieman harjotellut tuota lähikuvaamista järkkärillä. Eihän sitä nyt suin päin voi liikkuvasta kohteesta ruveta kuvia ottamaan:D.

Juuh onhan se juttu siellä lehdessä...:) Hieman hankalaa olla anonyyminä enää..:D.

Merituuli kirjoitti...

juu, anonyymiys meni. kiva juttu oli kokonaisuudessaan. oli taidettu tehdö teillä kotona? pöytäliina oli ainakin kuvista tuttu.

olethan huomannut että seuraava tapaaminen on la 6.9 (kun jutussa sanoit että haluat olla mukana)? Pastanjauhajien sivulla oli jo ajat sitten juttua siitä. jos et ole heihin vielä ottanut yhteyttä, niin ota nyt ihmeessä!

Merja kirjoitti...

Hyppysellinen: Mielestäni siinä jutussa oli tosi kiva henki ja kaikkien jutut (Chocomum ja Hellapoliisi) olivat mukavaa luettavaa. Joo kotona kuvasivat ja haastattelivat.

En ollutkaan tiennyt tuosta seuraavasta tapaamisesta. En ole ihan varma tuosta päivästä, mutta mielestäni mun kaverilla on silloin synttärit...:(. Täytyy kotona tarkastaa. Harmi etten huomannut aikaisemmin.